Posted by on 6 mars, 2014

Jag har märkt en ökad aktivitet och närvaro av mina kontakter på LinkedIn på sistone. Detta på både gott och ont. Jag märker fler och fler som inte riktigt hajat hur man ska bete sig på plattformen. Och det har även fler i mitt flöde reagerat på:

Skärmavbild 2014-03-06 kl. 13.59.03

Nedan kommer en snabbguide för vett och etikett på LinkedIn att börja anamma!

Men först ska vi reda ut: Linkedin eller LinkedIn?

Enligt AP Stylebook’s social media guidelines ska det vara LinkedIn. Och tills dom ändar där så är det LinkedIn som gäller!

Och nu till några etikettregler…..

LinkedIn Vs Facebook

LinkedIn är INTE Facebook. Det har samma upplägg med ett nyhetsflöde och en profil. MEN istället för vänner kommunicerar du ut budskap till viktiga affärskontakter. Tänk efter vad det är du kommunicerar ut. Och samma sak som med Facebook skickas din gillning ut i flödet. Dvs vad du gillar syns för dina kontakter. Var konsekvent med dina poster och gillningar, det ger en betydligt tydligare bild på vad du gör, vad du kan och vad du är intresserad av.

Inlägg

Ta det lugnt med inläggen. LinkedIn är fortfarande ganska nytt för många, och en del vet inte riktigt vad eller hur de ska posta inlägg. Vilket gör att de som postar inlägg flera gånger om dagen tar över hela flödet, en så kallad; feed-jacker. Det är viktigt att man sorterar ut inlägg som är givande och som har koppling till din yrkesroll, ditt företag eller intresse. Åter igen var konsekvent!

Skippa inlägg som är för personliga, handlar om katter eller citat. Se upp med uttalanden med tveksam källa. Tänk att det drabbar dig i din yrkesroll som även är kopplad till din arbetsgivare.

Kontakter

Hej! Jag skulle vilja lägga till dig i mitt yrkesnätverk på LinkedIn. Vänliga hälsningar…..

Jag har fått många kontaktförfrågningar från människor jag aldrig träffat. Jag har inget emot att skapa nya kontakter och är såklart villig att bredda mitt nätverk, därav min närvaro på LinkedIn. Men att skicka kontaktförfrågan till människor man aldrig träffat bör komma med en motivering: varför vill jag lägga till denna kontakten? Tror jag denna personen skulle göra nytta för mig och mitt företag? Att ha kontakter bara för att han kontakter är sällan en bra strategi. Bättre att ha 40 stycken kontakter man faktiskt träffat och har en relation till än 500 som du aldrig pratat med eller ens skickat ett personligt meddelanden till, utan bara tryckt på knappen ”skapa kontakt”.

Nätverk. Nätverka. Handlar om att skapa relationer. Relationer skapas mellan människor. Inte genom LinkedIn. LinkedIn kan vara ett första steg att ta kontakt med någon man vill träffa eller är nyfiken på, för att sedan boka in ett möte. En bra strategi på LinkedIn handlar om att skapa relationer inte kontakter.

Foto

Om det företaget du jobbar på eller driver inte har en policy för LinkedIn och bilder. Ber jag dig göra följande: Ha en bild, många kommer inte ens så långt. Din bild är din logga. Och syns med allt du skriver. Din bild, ditt namn och ditt budskap är det som kommer bilda andras uppfattning om dig. Undvik selfies och alla kort där du är på semester. Alltså kort med skidutrustning, solglasögon bikini mm. det passar inte in på ett professionellt nätverk. Låter jag tråkig. Ja jo. Men LinkedIn finns av en orsak, affärskontakter. Och olika sociala medier fokuserar på olika saker. Ha inte en grynig bild, dvs en bild som är tagen i dåligt ljus med en iPhone 4 kamera. Du syns dåligt och ger inte ett bra intryck. Det är värt att lägga pengar på snygga bilder om inte företaget du jobbar på har tagit några som du kan använda.

Du är ditt företag

Oavsett om du äger ett företag eller är anställd på ett företag kommer du alltid kopplas till just det företaget. Det är viktigt att du inte ”grinar ut”  eller lyfter ett internt problem som finns på arbetsplatsen eller problem gällande kollegor, kunder och partners i någon grupp du är medverkande i. Dels kan de i gruppen veta exakt vem eller vilka du pratar om, men förtroendet för dig som anställd eller ägare av ett företag sjunker. Bolla saker med personer du verkligen litar på, inte på LinkedIn. Däremot kan man lyfta allmänna funderingar, tex. Vilka mässor ska ni gå på i år? eller Vad anser ni om lagändringarna som kom igår? osv.

Använd dessa etikettregler för att göra närvaron för både dig själv och andra i ditt kontaktnät bättre!

Vill du skapa kontakt med mig på LinkedIn? Skriv en personlig hälsning om varför du vill lägga till mig i ditt kontaktnät, då har vi båda större chans att finna ett värde i att ha kontakt! http://www.linkedin.com/in/ceciliavictoriaaslund

 

 

Comments

  1. Anders Lindh
    7 mars, 2014

    Leave a Reply

    Bra tankar, tror dock att det är viktigt att du som person och företag vågar testa för att hitta din ton, och vad som fungerar. Att sätta regler för sociala medier, är ungefär som att reglera Internet? Nej, alla har full rätt att följa och avfölja de eller den man inte tycker passar. Tror det var Voltaire som sa, Om du kan ettiketten, kan du bryta mot den hur du vill. anderslindh.wordpress.com

    PS. Jag börjar följa din blogg nu;-)

    • Cecilia Victoria
      7 mars, 2014

      Leave a Reply

      Att veta på vilka sätt LinkedIn liknar andra nätverk och vad som skiljer är enligt mig a och o för att får bäst effekt på plattformen. Sen är jag helt enig att; kan man etiketten, kan man bryta mot den hur man vill! Allt handlar om att hitta en kommunikation som passar dig. Men ibland kan några tips på vägen hjälpa om man inte vet hur det fungerar från början! Kul att du följer min blogg Anders!

  2. Annika Dacke
    12 mars, 2014

    Leave a Reply

    Jättebra! Den här delar jag.
    Linkedin skrivs med litet i enligt svenska skrivregler. Ikea vill gärna att man skriver IKEA, men ifråga om företagsnamn gäller stavning med versal och sedan gemener i löptext.

  1. LinkedIn- inställningar | Cecilia Victoria Åslund- Konsult inom sociala medier - […] ← Tidigare […]

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*